top of page
חיפוש

מה אומרים המספרים של קווי אורך ו- קווי רוחב ב- מפה טופוגרפית?

מה הקשר בין מפה טופוגרפית - קווי אורך - קווי רוחב ? בכל מפה טופוגרפית מופיעים מספרים מעל קווי האורך וקווי רוחב. במפות של ישראל המספרים של קווי האורך והרוחב מופיעים בשני צבעיםשחור, ואדום. בפוסט הזה אסביר מה המשמעות של המספרים. בפוסט הבא אסביר מדוע כל קו אורך או קו רוחב מצוין בשני צבעים.

נתחיל עם המשמעות:

הדרך הפשוטה ביותר לציין מיקום היא בעזרת מערכת צירים. בונים מערכת צירים קרטזית שנראית כמו רשת של קווים אנכיים וקווים אופקיים, וממספרים כל קו מימין ומשמאל מלמעלה ומלמטה לנקודת המרכז.


מערכת צירם קרטזית. ציר ה "X" מייצג את קווי האורך וציר ה "Y" את קווי הרוחב
מערכת צירים קרטזית

אם רוצים להנחות מישהוא להגיע לנקודה האדומה, נותנים לו את הכתובת שלה -  ( 7 ; 4 ) ואומרים לו: לך ימינה 7 קווי אורך, ואחר כך תעלה למעלה 4 קווי רוחב ותגיע לנקודה.


סימון נקודה במערכת צירים המיקום המדויק 7;4
סימון נקודה במערכת צירים

בדיוק לפי העיקרון הזה פועלים קווי האורך והרוחב במפה הטופוגרפית. ראשית הצירים של קווי האורך והרוחב ( הנקודה שהכתובת שלה היא ( 0 ; 0 )) נמצאת באזור סודן. המיספרים מעל (ומתחת) לקווי האורך מציינים את המרחק בקילומטרים מזרחית (ימינה) מנקודה זו, והמספרים מימין (ומשמאל) לקווי הרוחב מציינים את המרחק צפונה (מעל) נקודה זו.


סימון הערכים של קווי הארוך והרוחב על גבי מפת ארץ ישראל
מפת ארץ ישראל ומערכת צירים חדשה

מקובל לתת נקודת ציון של מיקום כלשהוא בעזרת 12 ספרות כאשר 6 הספרות הראשונות מתייחסות לקו האורך ו 6 הספרות הבאות מתייחסות לקו הרוחב. למשל, נקודת הציון של באר חפר בגבעות גורל הוא: 182660/583800 זהו למעשה המרחק במטרים מזרחה (ימינה) וצפונה (למעלה) מראשית הצירים. ולכן 3 הספרות הראשונות בכל קבוצה (182/583) הן המרחק בקילומטרים מראשית הצירים והן זהות למספרים מעל קווי הגובה והרוחב.

יודעים לנווט - נהדר, נתראה בשדות ובמשעולים !

רוצים ללמוד לנווט, לרענן, לשפר - יש לי מגוון הצעות עבורכם. אלי ברנד "ההולך בשדה" 052-3663123

157 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

חידון ליום העצמאות ה- 70

מסר לשנת ה- 70 לעצמאות מדינת ישראל עם שקיעת החמה נאספנו סביב המדורה. היה זה בסיומו של החג הראשון. גזרי העצים היו לחים מעט, והאש והעשן הופיע ונעלמו חליפות. למרות גילו המבוגר של ראש השבט הוא המשיך במסור

חידון יום העצמאות 2017

שאלות לפיתרון כתב החידה בכל אחת מהשאלות ישנן שלושה עצמים / שמות זהים, ואחד יוצא דופן, עליכם לסמן את יוצא הדופן. 1.                  א. ראובן           ב. גד                ג. נפתלי           ד. אפרים

bottom of page