top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תההולך בשדה

ניווט לילי עם גרוטראלי - האמנם "ניווט"?

עודכן: 1 בספט׳ 2022

ביום חמישי 19.08.2021 השתתפנו עם עוד כ- 20 מכוניות במסע על דרכי עפר, שהתחיל ביער בן שמן, והסתיים ליד קיבוץ פרוד בגליל העליון. המסע נקרא "גרוּטַלַילָה", אורגן על ידי חברי גרוטראלי ( https://grutarally.co.il/ ), והתנאי הבסיסי להשתתפות בו, הוא שערכו של כלי הרכב יהיה פחות מ- 5,000 ₪ (גרוטאה). הדגש במסע היה על ניווט לילי, מבוסס על שימוש באפליקציית הניווט Off road(https://off-road.io/ ) כאשר המסלול הועלה מראש על גבי המפה.

אפליקציית Off Road כוללת (בין השאר) מפה טופוגרפית, המציגה את המסלול שאותו צריך לעבור ואת מיקומו של כל אחד מחברי הקבוצה. ההתקדמות בשטח נעשית על ידי מעקב אחר המסלול ופניות בהתאם למוצג על גבי המפה. כאשר נוסעים על הנתיב המתוכנן, החץ הכחול המציין את מיקומנו בשטח נמצא על גבי הנתיב. במקרה של סטיה החץ הכחול מוצג במרחק מהנתיב המקורי והנהג מתקן את הסטיה כך שבסופו של דבר החץ הכחול נמצא שוב על הנתיב. האפליקציה חייבת קשר רציף ללווייני ה- GPS כדי לעקוב אחר מיקום הרכב. אפליקציית Off Road היא חלק מקבוצת אפליקציות מבוססות מפה המאפשרות הגעה מנקודה אחת לשנייה. אפליקציות דומות הן MoovIt ( Https://moovitapp.com ) המאפשרת תיכנון הגעה רגלית או עם כלי רכב, ו- Maps של חברת גוגל. המפורסמת מכולם היא Waze – שאותה אין צורך להציג.

האם כאשר אנחנו מצייתים להוראות של Waze (בעוד 50 מ' פנה ימינה) אנחנו מנווטים ? האם כאשר אנחנו מזיזים את הרכב ימינה או שמאלה בהתאם לנתיב ש- Off Road מציגה אנחנו מנווטים ? תלוי את מי (ומתי) שואלים.

המילה ניווט במשמעותה היום מחליפה את המילה סיור (על ההיסטוריה של המילה "ניווט" כתבתי בפוסט הקודם),ולכן התשובה לשאלות, לדעתי היא - לא. אנחנו מצייתים להנחיות שניתנות לנו, מבלי שיש לנו מושג על תוואי השטח ( עולים או יורדים), ולפעמים אנחנו גם לא יודעים במדויק היכן אנו נמצאים.

כאשר אני מדבר על ניווט, אני מתכוון לתיכנון הנתיב, כאשר אני מודע היטב לתוואי השטח בהם אלך, האם אעלה או ארד, האם העלייה תהיה מתונה או תלולה, לצד מי אעבור, באיזה כיוון אלך, ועוד. רוב השאלות האלה אינן נשאלות, וגם התשובה להן לא ניתנת כאשר משתמשים באפליקציות הניווט. אולי הגיע הזמן לשנות את שם הפעילות מול האפליקציות שהוזכרו למשהוא שאיננו "ניווט" ?

25 צפיות0 תגובות

Comentários


bottom of page