top of page
חיפוש

כמעט הכל על סימון שבילים (1)

עודכן: 19 בפבר׳ 2023

כל מי שמטייל בדרכים בארץ נתקל בסימוני השבילים המלווים אותו לאורך המסלול מתחילתו ועד סופו. הגוף המרכז את פעולות התיכנון וסימון השבילים הוא "הועדה לשבילי ישראל". הסימון בפועל נעשה על ידי צוותים של הוועדה, ומי שמרכז את פעולות הסימון הוא איציק בן דב - איש הייטק בעברו, ארכיאולוג חובב, ואיש שטח בכל רמ"ח אבריו. בפוסט הזה נעסוק בצורת הסימון בשטח ובמפה טופוגרפית. בפוסט אחר ניגע בהיבטים נוספים של סימון השבילים: מי ה"נפשות הפעילות" ? איך בוחרים מסלול ? האם כל אחד יכול לסמן ועד ועוד .

נתחיל בנושא המעשי: לסימון שביל יש תקן מלבן שאורכו 20 ס"מ, ורוחבו 15 ס"מ ומסומנים בו שלושה פסי צבע שאורכם 20 ס"מ כל אחד. בשבילים רגילים ( קצרים – שאורכם עד 10 ק"מ ) הפס האמצעי צבוע באחד מהצבעים הבאים: שחור, ירוק, כחול ואדום ומשני צדדיו צבועים פסים בלבן שמטרתם להדגיש את הפס המרכזי. לצבע הפס המרכזי אין כל משמעות. לאחרונה נוטים להחליף את הצבע האדום באחד משלושת הצבעים האחרים משום שהתברר כי הבלאי שלו גדול מאד יחסית לצבעים האחרים.


צבעים של סימון שביל הליכה רגיל
צבעים של סימון שביל הליכה רגיל

בנוסף לשבילים הרגילים יש שתי קבוצות של שבילים חריגים: שבילי הליכה אזוריים (ארוכים - שאורכם נע בין 60 עד 100 ק"מ), ושביל ישראל המסומן בצורה שונה משאר השבילים. השבילים האזוריים הראשונים סומנו בצורה חריגה: שביל הגולן בצבעים (מימין לשמאל) לבן כחול ירוק, שביל סובב כנרת בצבעים לבן סגול כחול. שאר השבילים הארוכים הר הנגב, סובב רמון, עמק המעיינות, ישו, עמק יזרעאל, רמות מנשה, גליל תחתון והשרון - מסומנים בצבע כתום או סגול. במקרים בהם תוואי השביל הארוך חופף לשביל רגיל (שהיה קיים לפניו) נוספת נקודה כתומה או סגולה בצד ימין מעל למלבן הסימון הרגיל.

על גבי מפת סימון שבילים מודפס הצבע המרכזי של סימון השביל. בנוסף - ליד שביל רגיל מודפס מספר ייחודי, וליד שביל אזורי, שם השביל.


שבילים ארוכים
שבילים ארוכים

שביל ישראל חריג בצורת הסימון שלו. בשטח הוא מופיע לאורך כל השביל, גם כאשר התוואי שלו חופף שביל רגיל או אזורי. בנוסף מופיעים בו שלושה צבעים לבן כחול וכתום. הלבן מסמל את השלג, הכחול את הים, והכתום את המדבר. שינוי נוסף - הפסים אינם צבועים במקביל אלא בצורה מדורגת. כאשר מגמת ההליכה היא צפונה - לקצה השביל בתל חי - הצבע הלבן בולט כלפי מעלה, והכתום כלפי מטה. כאשר מגמת ההליכה היא דרומה לנקודת הקצה באילת הצבע הכתום בולט כלפי מעלה, והלבן כלפי מטה.



מספר שבילים הנפגשים בנקודה אחת
מספר שבילים הנפגשים בנקודה אחת



בפוסט הבא שאפרסם אכתוב במפורט על: מי מחליט איזה שביל לאשר, שבילים שסומנו בשטח ולא מופיעים במפות, טיפים לקריאת הסימונים ועוד...

351 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

חידון ליום העצמאות ה- 70

מסר לשנת ה- 70 לעצמאות מדינת ישראל עם שקיעת החמה נאספנו סביב המדורה. היה זה בסיומו של החג הראשון. גזרי העצים היו לחים מעט, והאש והעשן הופיע ונעלמו חליפות. למרות גילו המבוגר של ראש השבט הוא המשיך במסור

חידון יום העצמאות 2017

שאלות לפיתרון כתב החידה בכל אחת מהשאלות ישנן שלושה עצמים / שמות זהים, ואחד יוצא דופן, עליכם לסמן את יוצא הדופן. 1.                  א. ראובן           ב. גד                ג. נפתלי           ד. אפרים

bottom of page