top of page
חיפוש

חידון ליום העצמאות ה- 70

מסר לשנת ה- 70 לעצמאות מדינת ישראל

עם שקיעת החמה נאספנו סביב המדורה. היה זה בסיומו של החג הראשון. גזרי העצים היו לחים מעט, והאש והעשן הופיע ונעלמו חליפות. למרות גילו המבוגר של ראש השבט הוא המשיך במסורת העתיקה של כתב הסתרים וכולנו חיכינו לשמוע את כתב החידה החדש.

אחד אחד ובאין רואה החלו הכוכבים בשמיים להעלם. הלילה החל להתבהר, עוד מעט יעלה השחר, ואנחנו עדיין ממתינים. ראש השבט מצטט מדברי סופרים, מספר על משוררים, אפילו מזכיר את הקריאה המשותפת למוסלמים ויהודים, אבל אינו במזכיר במילה את כתב החידה.

מלוכד ודומם יושב השבט למרגלותיו, ראשי המשפחות נשותיהם ילדיהם ושאר צאצאיהם שומרים על השתיקה. רק קולו של ראש השבט נשמע. הוא מספר את סיפור לידה של המדינה. החל בהצהרת בלפור, בהכרזת המדינה, במהפך הגדול בבחירות, וכלה בארועים האחרונים המאיינמים לפלג את העם.

שומר רכוב על סוסו, חמוש ברובה ובנבוט מצטרף למאזינים. הוא אמנם אינו שייך למשפחה, אבל בקבוצה שהוא משתייך אליה שמעו על כתבי החידה, וברצונו לנסות ולפצחם.

על גבי טס מנחושת מועברים כוסיות ובהם קפה שחור מהביל. יחד עם הקפה מוגשות גם עוגיות יבשות. מטוס של חברת התעופה חוצה את השמים, ורחש קל עובר במאזינים: "מה עובר על זקן השבט, מדוע הוא מתמהמה ? "

"מסורת היא בידינו, לפתור את כתב החידה בסמוך להשמעתו", ממלמלים ראשי המשפחות. "פעם אפילו נעזרנו בחיים, אשר בשיריו ובמשחקו המעולה ידע להעביר את רוח התקופה, שקדמה לעלייתו של ראש השבט לארץ".

אבותיו של ראש השבט רומזים לו שזמנו הולך ואוזל. קולו נחלש. "ילדי", הוא אומר בלחש, וראשי המשפחות מצטופפים כדי לשמוע כל מילה. " למרות שרק חלקכם הכין עץ משפחה, אתן רמז לכולכם. הפיתרון לכתב החידה נמצא בהתחל..." וקולו נדם.

 

הנחיות ורמזים.

כתב החידה מוביל למסר.

כל פסקה מכילה מילה אחת ( שם עצם, פועל, מילת תאור וכו') המופיעה במסר, ובנוסף, באותה פסקה ישנו רמז לאותה מילה.

בפסקה האחרונה יש רמז כפול. למילה מסוימת וגם לפיתרון כולל.

המסר נאמר לאורך השנים במספר גרסאות.

עליכם למצוא את המקור למסר.

54 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

חידון יום העצמאות 2017

שאלות לפיתרון כתב החידה בכל אחת מהשאלות ישנן שלושה עצמים / שמות זהים, ואחד יוצא דופן, עליכם לסמן את יוצא הדופן. 1.                  א. ראובן           ב. גד                ג. נפתלי           ד. אפרים

bottom of page