top of page
חיפוש

מצפן צבאי ליחידות מובחרות -כיצד להשתמש בו 2

עודכן: 17 בדצמ׳ 2023

אמל"ק: מאמר שני ומשלים למאמר הראשון. להסתכל דרך המצפן כמו שמסתכלים בכוונת של רובה אל המטרה. לא לשנות את מיקום המצפן כשמביטים למטרה ואחר כך כשקוראים את התוצאות.

המטרה של שימוש במצפן היא מדידת אזימוט מאיתנו אל המטרה בשטח - המקום הגבוה בכיפה, פיתחת ואדי, אוכף, צומת שבילים או כל מבנה אחר. שיטת המדידה תלויה במצפן אותו אנחנו מחזיקים ביד.

בפועל קיימים שני סוגי מצפנים.בסוג הראשון של המצפן, העדשה היא חלק מובנה במצפן, ולמעשה לא נוגעים בה. זהו הסוג המועדף על ידי צה"ל. דגם של מצפן צבאי ליחידות מובחרות שצה"ל משתמש בו הוא IRIS 50 תוצרת חברת Plastimo (לרכישה).


מצפן צבאי ליחידות מובחרות, מדגם IRTIS 50 תוצרת חברת Plastimo
מצפן צבאי ליחידות מובחרות


בסוג השני נעזרים בעדשה מתרוממת, שהיא חלק נוסף, חיצוני למצפן הבסיסי. את העדשה מרימים בשיפוע מסוים מעל למצפן, ודרכה קוראים את נתוני הכיוון. קיימים מספר סוגי מצפנים כאלה. המצפן הבסיסי ביותר עותק של מצפן מתוצרת חברת Camenga (לרכישה)

מצפן בעל עדשה מתרוממת דומה לזה שבשימוש הצבא האמריקאי
מצפן בעל עדשה מתרוממת


מצפן בעל עדשה קבועה, מכסה מתרומם ויכולת חידוד תמונה
מצפן בעל עדשה קבועה



בשני סוגי המצפנים הפעולות לקריאת האזימוט זהות ומכילות שני שלבים:

בשלב הראשון מתרגלים לקרוא את הערכים דרך העדשה. במצפן עם העדשה החיצונית, צריך לפעמים לשנות את זווית ההטיה של העדשה. במצפן בעל העדשה הקבועה ניתן לפעמים לכייל אותה על ידי סיבוב ימינה או שמאלה של ה"בית" בו היא נתונה. בכל מקרה, לפני שממשיכים לשלב השני, חייבים להגיע למצב בו קוראים את המספרים בצורה ברורה ומדויקת.

בשלב השני מזהים את המטרה בשטח ומסתכלים אליה כאשר המצפן קרוב לעין. למצפן בעל עדשה מתרוממת יש בדרך כלל מכסה מתרומם שבמרכזו עובר חוט אנכי, ובחלק העליון של העדשה ישנו חריר קטן, ומה שאנחנו צריכים לעשות זה לכוון את המצפן אל המטרה דרך החריר בעדשה והקו האנכי במכסה. זו פעולה זהה לחלוטין לכיוון רובה אל המטרה תוך שימוש בכוונת הקדמית והאחורית שלו (לא כוונות טלסקופיות). במצפן בעל עדשה קבועה, תמיד מסומן פס אדום אנכי במרכז העדשה ומכוונים את המצפן כך שמטרה נמצאת בדיוק מעל הקו האדום. יש מקרים שבהם גם למצפן בעל עדשה קבועה יש מכסה מתרומם ובו חוט אנכי, ובחלקו העליון של "בית" העדשה ישנו חריר. במקרה כזה אפשר לכוון למטרה או תוך שימוש בקו האדום, או תוך שימוש בחריר ובחוט האנכי.

בשתי השיטות - וזה החלק החשוב ביותר בהנחיה - המצפן לא משנה את מיקומו בין שני השלבים. כלומר - אנחנו ממקמים את המצפן לא בהמשך ישיר לעין, אלא קצת מתחתיה. ואז, כדי לקרוא את הספרות במצפן אנחנו מזיזים קצת את גלגל העין למטה, וכדי לראות את המטרה אנחנו מחזירים את גלגל העין למצבו הקודם.


מיקום נכון של מצפן בעל עדשה מתרוממת
מצפן בעל עדשה מתרוממת



מימין - הצורה הנכונה - העדשה נמוכה מגלגל העין במקצת. החריר מול מרכז העין ואפשר לכוון דרכו למרחק.






מיקום שגוי של מצפן בעל עדשה מתרוממת
מיקום שגוי של מצפן בעל עדשה מתרוממת




משמאל - הצורה הלא נכונה - מרכז העדשה מול גלגל העין, החריר גבוה מעל מרכז העין, ולא ניתן לכוון דרכו למרחק.






הדוגמא הטובה ביותר שאני יכול לחשוב עליה היא הקלדה במקלדת ( לא הקלדה עיוורת ) ומעבר לצפייה במסך המחשב מבלי להרים את הראש. בפעמים הראשונות הקריאה נראית קצת מסובכת או מעיקה, אבל ברגע שתופסים את העיקרון, היא הופכת להיות פשוטה וקלה. בהצלחה !



מיומנים בניווט - שיהיה ניווט מוצלח. רוצים ללמוד מהתחלה, או לשפר ? בואו אלי - "ההולך בשדה".

199 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

חידון ליום העצמאות ה- 70

מסר לשנת ה- 70 לעצמאות מדינת ישראל עם שקיעת החמה נאספנו סביב המדורה. היה זה בסיומו של החג הראשון. גזרי העצים היו לחים מעט, והאש והעשן הופיע ונעלמו חליפות. למרות גילו המבוגר של ראש השבט הוא המשיך במסור

חידון יום העצמאות 2017

שאלות לפיתרון כתב החידה בכל אחת מהשאלות ישנן שלושה עצמים / שמות זהים, ואחד יוצא דופן, עליכם לסמן את יוצא הדופן. 1.                  א. ראובן           ב. גד                ג. נפתלי           ד. אפרים

bottom of page