top of page
חיפוש

עצה מס' 1: לא מתכננים (רק) לפי דרכי עפר

עודכן: 9 בספט׳ 2022

אחת הטעויות הנפוצות ביותר אצל נווטים מתחילים היא תיכנון ציר תנועה לפי דרכי עפר בלבד, והתעלמות מלימוד התבליט. ראו למשל בדוגמא הבאה:

מפה טופוגרפית - יער בן שמן
מפה טופוגרפית - יער בן שמן

מקור המפה - "עמוד ענן" www.amudanan.co.il

צריך להגיע מנקודה א' לנקודה ב'. לפי המפה – הולכים לכיוון כללי דרום מזרח ולאחר 100 מ' מגיעים לצומת שבילים. בצומת פונים שמאלה לכיוון מזרח ולאחר כ 350 מ' מגיעים לצומת עם דרך סלולה שכיוונה צפון מזרח. הנווט שיפנה שמאלה כאשר יגיע לשביל, ולאחר מכן יגיע לצומת יחשוב שהגיע למטרה, אבל הוא יטעה, משום שלרוע מזלו פנה בשביל שאינו מסומן כלל במפה.


תצ"א של צירי ניווט שאינם מופיעים במפה טופוגרפית
תצ"א של צירי ניווט שאינם מופיעים במפה טופוגרפית

מקור הצילום - המרכז למיפוי ישראל www.govmap.gov.il

אילו הנווט היה לומד את התבליט, היה רואה שהדרך שפונה מזרחה מטפסת על כיפה מצד מערב, חוצה אותה ויורדת בהמשך לכיוון מזרח. בנוסף, הצומת שבה הוא צריך לפנות מזרחה נמצאת על קו רכס שמתחיל בכיפה ונמשך לכיוון דרום מערב. ולכן כאשר הנווט היה מגיע לשביל הראשון, היה רואה שהוא אינו נמצא על גבי קו רכס אלא מתחתיו, ובנוסף הדרך אינה מטפסת לכיוון הכיפה, אלא עוברת מתחתיה כשהכיפה נמצאת מדרום לה. הפנייה הנכונה מזרחה נמצאת כ 25 מ' בהמשך.

לאחר שפנה ימינה, בדרך הנכונה, מחכה לנווט מכשול נוסף. בשטח קיימת דרך נוספת שאינה מסומנת במפה, וכיוונה זהה לכיוון הדרך בו נמצאת הצומת. גם במקרה זה, רוב הסיכויים שהנווט יחשוב שהגיע לצומת. אילו היה לומד את התבליט היה רואה שהצומת שהוא מבקש נמצאת בוואדי, בעוד שהצומת שהוא הגיע אליה נמצאת במדרון, גבוה מעל הוואדי.

לסיכום – דרכי עפר עלולות להטעות מאד. התוואי שלהן עלול להשתנות, חלקן עלולות להעלם, וחלקן שקיימות בשטח לא מסומנות במפה. חייבים להסתמך על נתוני התבליט.

329 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

חידון ליום העצמאות ה- 70

מסר לשנת ה- 70 לעצמאות מדינת ישראל עם שקיעת החמה נאספנו סביב המדורה. היה זה בסיומו של החג הראשון. גזרי העצים היו לחים מעט, והאש והעשן הופיע ונעלמו חליפות. למרות גילו המבוגר של ראש השבט הוא המשיך במסור

חידון יום העצמאות 2017

שאלות לפיתרון כתב החידה בכל אחת מהשאלות ישנן שלושה עצמים / שמות זהים, ואחד יוצא דופן, עליכם לסמן את יוצא הדופן. 1.                  א. ראובן           ב. גד                ג. נפתלי           ד. אפרים

bottom of page